Pressrelease från Galleri Flach
Vi har den stora glädjen att inleda våren med Björn Wessmans utställning "Borrowed Landscape / Shakkei", en utställning som fångar in konstnärens livslånga relation till landskapen i södra Frankrike, till naturen och fjällvärldarna i Norrland, liksom den japanska zenträdgårdens topografi, Shakkei. Olika världar och terränger, som i Björn Wessmans bildvärld fogas samman i ett storslaget, färgstarkt och intrikat måleri.
Att följa Björn Wessmans konstnärskap är som att vara på en metafysisk resa i olika terränger, miljöer, ljus- och färgförhållanden. Omgivningarna som träder fram i ett rikt mönster av ljus och mörker, färg och form följer hans rörelse mellan syd och norr. Under perioder har bergsmassiv, dalgångar och floder skildras i stora format och genom vidsträckta horisonter, medan i andra perioder fylls bildrummen av cypresser, vinstockar och täta buskage som vävs samman med samma täta intensitet. Björn Wessman beskriver hur han ger plats åt naturens kraft och väsen genom sina egna upplevelser från resor och vandringar på olika håll i världen. Han talar om olika typer av landskap, skillnaden mellan "materialiteten" i norr, till ljuset i södra Frankrike där solen står i zenit och skapar ett landskap utan skuggor. Han talar också om Shakkei, den japanska zenbuddistiska trädgårdskonsten som gör konst av naturen i en stiliserad minitopografi.
Såsom i den japanska zen-trädgård bygger Björn Wessman sina motiv genom att "låna" element från olika landskap som sedan fogas samman i en egen helhet. Skisserna görs med hjälp av fotografier som klipps och klistras ihop i nya konstellationer som collage. En damm, en stig eller en trappa kan alltså upprepas i många olika variationer. Ett återkommande motiv är konstnärens egen trädgård i byn Aniane, belägen i Languedoc i södra Frankrike. I utställningen visas bland annat målningar där den lilla gården med sin mur, sina stenar, buskar, blommor och vyer tolkas som genom olika karaktärer; varmare, kallare, tropiskt eller kargt. Men även den mer vilda trädgården med Rhododendron och omgivningarna från Vindö där han också är verksam, finns ständigt närvarande i hans motivvärld. Konsthistoriskt söker sig tankarna såväl till Bonnards impressionism som till David Hockneys färgstarka landskap eller till den unge Peter Doigs smultna söderhavsbilder.
I utställningen som nu presenteras visas en serie arbeten som utgör ett slags koncentrerat ur Björn Wessmans omfattande måleri, främst med fokus på de senaste årens produktion. I den stora målningen "Grange des Pères" från 2011 finns många av dessa aspekter storslaget samlat och kan följas genom färgerna, kontrasterna och spelet mellan olika mönster som formar sig i olika grupper längs efter en gul mur. Om tiden och rörelserna i konsten inte alltid har fångat upp denna form av målerisk materialitet eller existentiellt naturmåleri som har varit Björn Wessmans drivkraft finns nu en annan öppenhet för att se, betrakta och reflektera inför ett måleri som tydligt handlar om ett "här och nu".
Björn Wessman är född 1949, bor och är verksam i Sverige och Frankrike, utbildad vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm (1981). Efter hans debututställning på Galleri Engström i Stockholm 1981 har han haft en lång rad utställningar på gallerier, konsthallar och museer i Sverige, Frankrike och internationellt. I Stockholm visade han senast en retrospektiv på Waldermarsudde, 2019. Galleri Flach visade Björn Wessman 2004 på adress Skeppargatan 27 i Stockholm. Vi är stolta och glada över att få möjlighet att visa hans arbeten igen.
.